کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی باشگاه

مدت زمان استفاده از کفپوش اپوکسی در کشورمان ایران به زمانی بیش از ۵۰ سال می رسد البته از ابتدا در مکانهای مهم کشور نظیر پالایشگاه‌ها و برخی از کارخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. رفته رفته به خاصیت‌ها و ویژگی‌های مهم این کفپوش‌های اپوکسی اضافه شد به گونه‌ای که در حال حاضر علاوه بر استفاده در کارخانجات، از کفپوش اپوکسی در بیشتر مراکز بهداشتی و درمانی، صنایع مختلف، باشگاه‌های ورزشی، ادارات و منازل مسکونی نیز استفاده می‌شود.

تقریبا با افزایش باشگاه‌ها در سطح کشور به جهت ایمنی بیشتر ورزشکاران از کفپوش اپوکسی ورزشی در اکثر باشگاه‌ها استفاده می‌شود تا ورزشکاران بتوانند بدون نگرانی از سر خوردن و یا لغزش خود و وسایل ورزشی به سادگی به فعالیت‌های ورزشی بپردازند. کفپوش اپوکسی ورزشی باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد تا بتوان در تمامی فضاهای ورزشی همچون بدنسازی، ژیمناستیک، آمادگی جسمانی، زیبایی اندام، یوگا و غیره از آن استفاده کرد.

اکنون می بینیم در اغلب باشگاه‌ها و سالن های بدنسازی کشور از کفپوش استفاده می شود. مهم‌ترین ویژگی یک کفپوش اپوکسی باشگاه می‌توان به مقاومت بالای آن در برابر لغزش و سر خوردن افراد اشاره کرد که همین امر را می‌توان در جهت انتخاب کفپوش اپوکسی ورزشی به عنوان بهترین گزینه در نظر داشت.

کفپوش اپوکسی ورزشی

               کفپوش اپوکسی باشگاه، اجرا پوشش اکسیر پارسه

کفپوش اپوکسی ورزشی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

در این بخش به بررسی مهم‌ترین ویژگی‌های کفپوش اپوکسی ورزشی خواهیم پرداخت:

  • یکپارچگی در اجرا: با اجرای کفپوش اپوکسی بدنسازی این کفپوش بر روی تمامی سطوح بدون شکاف و درز و یکدست اجرا خواهد شد.
  • ماندگاری بالا: ماندگاری و دوام کفپوش اپوکسی بسیار بالا بوده و پس از اجرایی شدن تا چندین سال بعد نیز، نیازی به تعمیر و نگهداری نخواهد داشت. البته در موارد اندکی که منجر به ایجاد مشکل در کفپوش باشگاه بدنسازی می‌شود امکان تعمیر آن به سهولت بالا امکان پذیر است.
  • امکان تمیزی و شستن فوری: مسلماً امکان ریختن انواع مایعات از جمله روغن، چای یا قهوه، حتی اسید و مواردی اینچنینی رو کفپوش اپوکسی وجود دارد؛ که کفپوش اپوکسی قابلیت شستشو با آب را دارد بگونه ای که هیچ آلودگی بر روی سطح آن باقی نماند.
  • قابلیت خط کشی: طراحی آرم و انجام خط کشی بر روی کفپوش اپوکسی باشگاه و سایر ورزش‌های دیگر بسیار مهم بوده و کفپوش اپوکسی این قابلیت را دارد که بتوان به سادگی طرح مورد نظر را بر روی آن خط کشی کرد.
  • طرح و رنگ متنوع: هر شغلی متناسب با ماهیت شغلی نیاز به کفپوش اپوکسی متناسب با فعالیت خود دارد که کفپوش اپوکسی ورزشی می‌تواند متناسب با ورزش در نظر داشته دارای طرح و رنگ مورد نظر باشد و به محیط براقیت و جذابیت خاصی را ببخشد.
  • کیفیت بالا: کیفیت کفپوش اپوکسی بسیار بالا بوده و پس از اجرایی شدن دچار خش، کمرنگ شدن و مشکلات دیگر نمی‌شود. قابلیت ضربه پذیری بالا در کفپوش باشگاه بدنسازی می‌تواند در کیفیت بالای این محصول نیز تاثیرگذار باشد.
  • قیمت مناسب: در کنار کیفیت و دوام بالایی که کفپوش اپوکسی دارد ویژگی مهم دیگر آن قیمت مناسب آن است که می‌تواند به سهولت اجرایی شود و به دلیل دوام بالایی که دارد تا سال‌ها شما را از خریدتان راضی نگه دارد.

مراحل اجرایی کردن کفپوش اپوکسی ورزشی

کفپوش‌های رزینی که نوع پرطرفدار آن کفپوشی اپوکسی نام دارد به صورت ۲ لایه و ۳ لایه متناسب با مشاغل مختلف اجرایی می‌شود. مراحل اجرایی کردن کفپوش اپوکسی به طور خلاصه در زیر برای شما توضیح داده می‌شود:

  • انجام مهندسی فنی: در مرحله اول مهندسین فنی از سطح مورد نظر بازدید به عمل آورده و در صورت وجود مشکل در سطح آن را به اطلاع کارفرما رسانده تا تیم حرفه ای و متخصص برای اجرای کفپوش اپوکسی به محل اعزام گردد.
  • زیرسازی: پس از انجام بررسی‌های انجام شده حال زیرسازی انجام می‌شود و در این بخش به ترمیم و درزهایی که بر روی سطوح وجود دارد می‌پردازند و پس از آن کف را ساب زنی می‌کنند.
  • اجرای لایه ابتدایی یا پرایمر: در این مرحله از رزین و هاردنر استفاده می‌شود و تمامی سطح با این مواد آغشته می‌شود. این مواد به مانند چسب دو طرفه کار کرده و باید آن را با کمک غلتک بر روی سطح اجرا کرد.
  • اجرای لایه میانی: این مرحله در برخی مواقع به صورت اختیاری انجام می‌شود و بیشتر در مشاغلی که به مقاومت و دوام بالای کفپوش اپوکسی اهمیت می‌دهند انجام می‌شود و می‌تواند ماندگاری بالای کفپوش اپوکسی را تضمین کند.
  • اجرای لایه نهایی: این مرحله به عنوان آخرین مرحله در اجرایی کردن کفپوش اپوکسی به شمار می‌رود که بر روی دو لایه قبل قرار گرفته می‌شود و به حداقل ۳ روز زمان برای خشک شدن نیاز دارد تا مشکلی بر روی کف ایجاد نشود.
کفپوش اپوکسی

اجرای کفپوش اپوکسی ورزشی توسط پوشش اکسیر پارسه

آشنایی با نکاتی در خصوص اجرایی کردن کفپوش اپوکسی ورزشی

زمانی که قصد اجرایی کردن کفپوش اپوکسی باشگاه را داشته باشید باید این نکته را در نظر داشته باشید که سطح کار باید بسیار تمیز باشد زیرا اجرایی کردن کفپوش اپوکسی بر روی سطوحی که دارای گرد و غبار و یا آلودگی‌ها و چربی‌های مختلف باشد انجام نمی‌شود.

پیش از اجرای کفپوش اپوکسی نیز باید همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد تمامی ترک‌ها و شکاف‌های موجود بر روی کف را تعمیر کرده تا سطحی صاف و عاری از گرد و غبار ایجاد شود. زمانی که کار کف سازی انجام می‌شود بهتر است دما بین ۱۵ تا ۳۵ درجه باشد بنابراین توجه داشته باشید که دما بسیار بالا و یا بسیار پایین نباشد.

برای تهیه نمودن مواد باید رزین و هاردنر با آن نسبت معین اعلام گردیده را با هم ترکیب نمود و این نسبت را دقیق و نه کمتر یا بیشتر اجرا نمائید در غیر اینصورت ممکن است مشکلاتی همچون دیر خشک شدن سطح و موارد دیگر ایجاد شود. برای هر لایه حدود ۶ ساعت زمان لازم است تا به صورت سطحی خشک شوند و بتوان لایه بعد را بر روی آن اعمال کرد.

بهترین ضخامتی که کفپوش اپوکسی ورزشی می‌تواند داشته باشد ۳ میلی متر بوده هر چند کفپوش باشگاه بدنسازی با ضخامت‌های متفاوتی بین ۱ تا ۴ میلی متر نیز تهیه می‌شوند اما ضخامت ۳ میلی متر بسیار مناسب بوده و در این صورت از دوام و ماندگاری بالایی برخوردار خواهد بود.