کفپوش ورزشي پلي يورتان

کفپوش پلی یورتان چیست

کفپوش پلی یورتان چیست؛ در محیط ورزشی چگونه اجرا می‌شود؟

یکی از جمله کفپوش‌هایی که از واکنش بین پلی ال و ایزوسیانات به دست می‌آید، کفپوش پلی یورتان نام دارد. پلی ال‌های به کار رفته در این نوع کفپوش‌ها بر مبنای روغن کرچک اصلاح شده تولید می‌شوند و نوع مواد به کار رفته در این پلی یورتان باعث شده است تا تنوع کفپوش‌های پلی یورتان بیشتر از کفپوش‌های اپوکسی باشد.

کفپوش‌های پلی یورتان و کفپوش‌های اپوکسی دارای تفاوت‌هایی هستند اما به طور کلی از هر دو نوع این کفپوش‌ها در جهت پوشش مصرفی کف در داخل و خارج ایران استفاده می‌شود. تفاوت‌هایی که بین این دو نوع کفپوش وجود دارد منجر به استفاده‌های متفاوت آنها شده است، به گونه‌ای که به دلیل ساختار تولید کفپوش پلی یورتان و به خاطر مقاومت بالایی که در برابر سایش و نور دارد در فضاهای باز بیشتر از آن استفاده می‌شود.

کفپوش ورزشی

کفپوش ورزشی پلی اورتان

کفپوش اپوکسی چیست؟

کفپوش‌های رزین اپوکسی از ماده‌ای به نام اپوکسی تولید می‌شوند که قبل از اجرا به شکل مایع بوده و پس از اجرا به دلیل واکنش‌های شیمیایی که در آن رخ می‌دهد به یک ماده جامد تبدیل می‌شوند. کفپوش اپوکسی از نظر خاصیت‌های مکانیکی بسیار مقاوم هستند و از استحکام بالایی برخوردارند که  همین امر موجب می‌شود این کفپوش‌ها در برابر مواد شیمیایی مقاومت بالایی داشته باشند.

مشخصات فنی کفپوش‌های اپوکسی متناسب با ترکیبات شیمیایی مختلف می‌تواند متغیر باشد و به همین دلیل کاربردهای بالایی دارد و در اکثر صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

-پزشکی
-صنعتی
-کارگاه‌ها
-فروشگاه‌ها
-مراکز تجاری
-منازل مسکونی
-راهروها
-آرایشگاه‌ها
-سالن‌های ورزشی
-فرودگاه‌ها
-پارکینگ‌ها

و غیره

آشنایی با کفپوش پلی یورتان ورزشی

در کنار کاربرد بسیاری که کفپوش پلی یورتان دارد می‌توان به استفاده از آن در کف سردخانه‌ها به جهت تهیه محصولات غذایی اشاره کرد اما از دیگر کاربردهای وسیع آن می‌توان به باشگاه‌های ورزشی نیز اشاره کرد. دمای پایین در این نوع محیط‌ها و تغییرات دمایی که ایجاد می‌شود در صورتی که از کفپوش اپوکسی استفاده شود حالت شکنندگی به خود می‌گیرد و پس از گذشت مدت زمانی ترک خواهد خورد اما کفپوش‌های پلی یورتان بدین صورت نیستند.

ویژگی مهمی که کفپوش پلی یورتان دارد و موجب شده است از آن در باشگاه‌های ورزشی استفاده شود به دلیل وجود خاصیت الاستیسیته آن است که می‌تواند در دمای پایین از خود مقاومت بهتری را نشان دهد. از دیگر ویژگی‌های مهم این نوع کفپوش‌ها مقاومت بالا آنها در سایش است. در باشگاه‌های ورزشی به دلیل تحرکات بالایی که وجود دارد کفپوش‌ها دچار سایش بالا خواهند شد و در صورتی که از کفپوش مناسبی استفاده نشود به دلیل سایش پایین می‌تواند منجر به آسیب و مصدومیت در ورزشکاران شود.

کفپوش ورزشی پلی یورتان به دلیل خاصیت الاستیک و سایشی که دارند می‌تواند از تنش‌های سطوح کاسته و در این صورت از خطر لیز خوردن و افتادن ورزشکاران بر روی کف زمین به میزان بسیار بالایی جلوگیری می‌کند و در این صورت ورزشکاران دچار آسیب‌های کمتری خواهند شد.

چرا از کفپوش ورزشی پلی یورتان در باشگاه‌ها استفاده می‌شود؟

سوالی که ممکن است ذهن برخی از افراد را به خود درگیر کرده باشد این است که کفپوش پلی یورتان ورزشی چه مزیتی دارد که در باشگاه‌ها از آن استفاده می‌شود؟ در پاسخ به این پرسش می‌توان این‌گونه پاسخ داد که کفپوش ورزشی پلی یورتان که در حال حاضر در فضاهای ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد به صورت کاملا یکپارچه اجرا می‌شود و پس از اجرا منجر به ایجاد درز در کف نخواهد شد.

کفپوش ورزشی پلی یورتان به دلیل خاصیت چسبندگی بالایی که دارد می‌تواند بر روی سطوح مختلف همچون بتن، سرامیک و غیره اجرا شود و در برابر موادهای شوینده، قابل اشتعال و شیمیایی مقاوم بوده و پس از گذشت مدت زمانی دچار قارچ و باکتری نخواهد شد. ویژگی مهمی که بسیار به آن توجه می‌شود سادگی تمیز کردن این سطوح است که می‌توان با سهولت سطوح آن را تمیز کرد. اجرایی کردن کفپوش ورزشی پلی یورتان نیز به سادگی انجام پذیر بوده و در مدت زمان بالایی بر روی سطح ماندگار خواهد بود.

بیشتر کفپوش‌های پلی یورتان که در مکان‌های ورزشی به کار می‌رود دارای خط کشی بر روی سطوح هستند به همین دلیل کفپوش پلی یورتان ورزشی مناسب باید امکان خط کشی را برای افراد فراهم آورده و در رنگ‌های مختلف نیز قابل اجرا باشد.

مراحل اجرای کفپوش پلی یورتان ورزشی

پیش‌تر اشاره که کفپوش پلی یورتان ورزشی دارای قابلیت نصب به صورت ساده هستند به همین دلیل خیال‌تان از این بابت آسوده باشد که به سهولت اجرای آن انجام می‌شود اما مراحل مهمی باید در هنگام اجرای کفپوش پلی یورتان ورزشی رعایت شود که در زیر آنها را نام می‌بریم:

بهره گیری از مهندسی فنی:

یک شرکت مناسب در جهت اجرایی کردن کفپوش پلی یورتان باید در ابتدا مهندسین فنی را به محلی که قرار است کفپوش پلی یورتان ورزشی در آن بخش اعمال شود ارسال کرده تا از سطح بازدید به عمل آورده و نکات مهم را خدمت کارفرما بیان کنند.

اجرایی شدن کفپوش با کمک افراد مجرب:

پس از آنکه صحبت‌ها با کارفرما انجام شد و تمامی نکات در خصوص اجرای کفپوش پلی یورتان به وی اعلام شد حال افرادی مجرب و آموزش دیده در این زمینه به محل مورد نظر ارسال می‌شوند تا کار کفپوشی سطوح را انجام دهند.

آماده سازی سطوح:

در این مرحله زمانی که مهندسین به محل مورد نظر ارسال شدند حال سطوح به خوبی بررسی می‌شود و در صورت وجود بتن سست شده لازم به تخریب سازه خواهد بود و پس از اصلاح سطوح تمیزکاری‌های اولیه انجام شده و تمامی سطوح را از آلودگی و غبار پاک می‌سازند و حالت زیری سطوح را از بین برده و به معنای کلی سطوح را آماده اجرایی شدن کفپوش می‌سازند.

اجرای کفپوش ورزشی:

در مرحله آخر نیز پس از آماده سازی سطوح حال به اجرایی شدن کفپوش ورزشی می‌پردازند. در این بخش ابتدا از پرایمر کفپوش به عنوان لایه اولیه استفاده می‌شود که پرایمر پلی یورتان معمولا از دو جز رزین و هاردنر تشکیل می‌شود. در مرحله بعد از لایه میانی که با الیاف فایبرگلاس تشکیل شده استفاده می‌شود و از آن بر روی کلیه درزهای اجرایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. درست است که اجرای این مرحله به صورت اختیاری است اما منجر به استحکام فشاری و کششی بالا برای روکش پلی یورتان خواهد شد. در نهایت نیز لایه نهایی که روکش پلی یورتان است اجرایی می‌شود که این کار توسط رزین مخصوص پلی یورتان اجرا می‌شود.