همه ی ما در خانه ها کفپوش هایی را مشاهده کرده ایم و از طرح و جنس آن لذت برده ایم.
اما در مورد اسم آنها هنوز ممکن است اطلاعات دقیق و مستندی نداشته باشید و یا در تشخیص آنها از یکدیگر تردید داشته باشید و صرف آن که اسم پارکت و یا لمینت را شنیده اید در باره ی آنها نظر داده اید.پارکت به کفپوش هایی اطلاق می گردد که جنس آنها از چوب طبیعی درختان می باشد، کفپوش پارکت را به کف می چسبانند، پس از چسباندن و خشک شدن چسب، برای صاف و صیقلی کردن سطح روی آن را ساب و سپس لاک می زنند تا یکدست و براق شود، اینگونه کفپوش پارکت ها نسبت به آب فوق العاده حساس بوده و در صورت آب خوردگی سریعا دچار تورم می شوند یا به اصطلاح باد می کنند، کفپوش پارکت در اثر برخورد اشیاء نوک تیز سریعا آسیب دیده و خش می افتد، و پس از گذشت چند سال لازم است تا سطح آن مجددا ساب و لاک زده شود چرا که دیگر برق و جلای اولیه را نخواهد داشت. به این گونه پارکت ها، کفپوش پارکت کشوری نیز می گویند.

کفپوش لمینت

لمینت ,laminate، از جنس hdf می باشد که مخفف  سه کلمه ی(هارد,دانسیته,فایبربرد) است و از مواد چوبی ساخته می شود و برخلاف کفپوش پارکت به طور مستقیم از خود چوب درختان ساخته نمی شود.
لمینت ها از هر لحاظ تفاوت های بسیاری با پارکت های چوبی دارند از جمله  تفاوت های آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کفپوش پارکت

کفپوش پارکت لمینت ها به هنگام نصب به کف چسب نمی خورند بلکه با شیارهایی که به آنها کلیک گفته می شود و دور تا دور لمینت ها وجود دارد به صورت نر و ماده درون یکدیگر قرار می گیرند و هرچه متراژ کار بالاتر می رود وزن لمینت های در هم قفل شده نیز به نسبت بیشتر می شود و همین وزن یکی از عوامل نگهدارنده لمینت ها بر روی کف بدون استفاده از چسب می باشد.

لمینت ها به دلیل آنکه به کف چسب زده نمی شوند کف و لایه ی زیرین خود را تخریب نمی کنند به عنوان مثال اگر کفی سنگ فرش باشد و روی آن لمینت اجرا شود، اگر بنا به دلایلی بعدها بخواهیم لمینت ها را برداریم بی آنکه کمترین آسیبی به کف سنگ زیرین خود وارد کند می توان این کار را انجام داد.
لمینت ها را می توان تا چندین بار بعد از نصب جمع آوری و به طور مجدد در فضایی دیگر استفاده کرد.
لمینت ها به سبب فومی که پیش از نصب در زیر آنها قرار می گیرد بعد از اجرای کامل تا حد بسیار  زیادی ازمنتقل شدن  صدا به طبقات زیرین جلوگیری می کند. فوم زیر لمینت ها علاوه بر عایق صدا، عایق گرما وسرما نیز می باشد.